• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مدیریت بازاریابی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
شماره شماره 17
شماره شماره 16
شماره شماره 15
شماره شماره 14
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. (1391). رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا. مدیریت بازاریابی, 7(شماره 15), 67-84.
سید علی اکبر افجه; پروانه فخیم قاسم زاده. "رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا". مدیریت بازاریابی, 7, شماره 15, 1391, 67-84.
افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. (1391). 'رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا', مدیریت بازاریابی, 7(شماره 15), pp. 67-84.
افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا. مدیریت بازاریابی, 1391; 7(شماره 15): 67-84.

رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا

مقاله 4، دوره 7، شماره 15، تابستان 1391، صفحه 67-84  XML اصل مقاله (410 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سید علی اکبر افجه؛ پروانه فخیم قاسم زاده
چکیده
در تحقیق حاضر رابطه­ی لوازم­جانبی هم­تراز و ناهم­تراز با ارزیابی مصرف­کننده از کالای پایه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بررسی می­شود که دانش به عنوان متغیر تعدیل­گر چه تاثیری بر این روابط دارد. جامعه­ی آماری این تحقیق مشتریان ایرا­ن­خودرو در تهران و نمونه­گیری با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای با رویکرد چند­مرحله­ای انجام شده است. برای جمع­آوری داده از 378 پرسشنامه استفاده شده و برای تحلیل آماری داده­های به دست آمده نیز از آزمون­های ویلکاکسون من ویتنی، کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده شد.
نتایج نشان داد که لوازم جانبی هم­تراز سطح استنباط را در همان سطح ویژگی­های معمول کالای پایه نگه می­دارند و باعث ارزیابی منفی از کالای پایه می­شوند. در مقابل لوازم جانبی ناهم­تراز باعث استنباط کلی­تری می­شوند و نگرش مصرف­کننده نسبت به لوازم جانبی ، نگرش وی را نسبت به کالای پایه شکل می­دهد. لیکن هنگامی که دانش مصرف­کننده در مورد کالا بالا است، وی دیگر برای ارزیابی کالای پایه از لوازم­جانبی کمک نمی­گیرد.
تحقیق حاضر به یک صنعت و کالا (خودرو) محدود بود. علاوه بر این از میان لوازم ­جانبی فقط یک نوع لوازم ­جانبی هم­تراز و ناهم­تراز برای ارزیابی کالای پایه در پرسشنامه مطرح شد. همچنین تاثیر آمیخته­ی بازار­یابی و عوامل رقابتی بر رابطه­ی لوازم جانبی با ارزیابی مصرف کننده بررسی نشد. با توجه به نتایج به مدیران توصیه می­شود که سعی کنند تا جای ممکن لوازم جانبی هم­تراز را به صورت رایگان ارائه کنند و در ارائه لوازم جانبی ناهم­تراز، آن­دسته از لوازم جانبی ناهم­تراز را انتخاب کنند که از نظر مصرف­کننده مطلوب هستند. علاوه بر این هنگام ارائه­ی لوازم جانبی از هدف قرار دادن مصرف­کنندگانی که دانش بالایی از کالای پایه دارند، پرهیز نمایند
کلیدواژه‌ها
لوازم جانبی هم تراز؛ لوازم جانبی ناهم تراز؛ ارزیابی کالا؛ اثر هاله ای؛ اثر دامنه ای؛ دانش
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Automobile Add-on Features and Consumer Product Evaluation
نویسندگان [English]
S. A. A. Afjeh؛ P. Fakhim Ghasemzadeh
چکیده [English]
In the present study the relationship between alignable/nonalignable add-ons and consumer evaluation of the base product has been investigated. Also the effect of knowledge as a moderating variable on this relationship was studied. The statistical population of this study consists of Irankhodro customers located in Tehran and sampling was done using clustering sampling with multi-staged approach. Data was collected through 378 questionnaire and for data analysis Wilcoxon, Spearman correlation, Kolmorov-Smirnov and Friedman tests were performed.
The results showed that alignable add-ons keep the inference level at the level of base product’s usual features and result in negative evaluation of the base product. In contrast non-alignable add-ons cause a general inference, so consumer’s attitude toward the add-on determines his/her attitude toward the base product. However, when consumer’s knowledge of the base product is high, he/she doesn’t utilize add-ons for evaluation.
The present study was limited to one industry & product. Also, just one alignable/nonalignable add-on was provided for consumer evaluation. The effect of marketing mix and competitive factors on the relationship between add-ons and consumer evaluation weren’t investigated. Managers can provide free alignable add-ons and favorable nonalignable add-ons for consumers. Also, in providing add-ons, the consumers who have high knowledge of the base product should be avoided.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Alignable features, Non-alignable features, Evaluation, Halo effect, Range effect, Knowledge
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,646
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.