افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. (1391). رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا. مدیریت بازاریابی, 7(شماره 15), 67-84.
سید علی اکبر افجه; پروانه فخیم قاسم زاده. "رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا". مدیریت بازاریابی, 7, شماره 15, 1391, 67-84.
افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. (1391). 'رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا', مدیریت بازاریابی, 7(شماره 15), pp. 67-84.
افجه, سید علی اکبر, فخیم قاسم زاده, پروانه. رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا. مدیریت بازاریابی, 1391; 7(شماره 15): 67-84.
رابطه بین لوازم جانبی خودرو با ارزیابی مصرف کننده از کالا
در تحقیق حاضر رابطهی لوازمجانبی همتراز و ناهمتراز با ارزیابی مصرفکننده از کالای پایه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بررسی میشود که دانش به عنوان متغیر تعدیلگر چه تاثیری بر این روابط دارد. جامعهی آماری این تحقیق مشتریان ایرانخودرو در تهران و نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای با رویکرد چندمرحلهای انجام شده است. برای جمعآوری داده از 378 پرسشنامه استفاده شده و برای تحلیل آماری دادههای به دست آمده نیز از آزمونهای ویلکاکسون من ویتنی، کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که لوازم جانبی همتراز سطح استنباط را در همان سطح ویژگیهای معمول کالای پایه نگه میدارند و باعث ارزیابی منفی از کالای پایه میشوند. در مقابل لوازم جانبی ناهمتراز باعث استنباط کلیتری میشوند و نگرش مصرفکننده نسبت به لوازم جانبی ، نگرش وی را نسبت به کالای پایه شکل میدهد. لیکن هنگامی که دانش مصرفکننده در مورد کالا بالا است، وی دیگر برای ارزیابی کالای پایه از لوازمجانبی کمک نمیگیرد. تحقیق حاضر به یک صنعت و کالا (خودرو) محدود بود. علاوه بر این از میان لوازم جانبی فقط یک نوع لوازم جانبی همتراز و ناهمتراز برای ارزیابی کالای پایه در پرسشنامه مطرح شد. همچنین تاثیر آمیختهی بازاریابی و عوامل رقابتی بر رابطهی لوازم جانبی با ارزیابی مصرف کننده بررسی نشد. با توجه به نتایج به مدیران توصیه میشود که سعی کنند تا جای ممکن لوازم جانبی همتراز را به صورت رایگان ارائه کنند و در ارائه لوازم جانبی ناهمتراز، آندسته از لوازم جانبی ناهمتراز را انتخاب کنند که از نظر مصرفکننده مطلوب هستند. علاوه بر این هنگام ارائهی لوازم جانبی از هدف قرار دادن مصرفکنندگانی که دانش بالایی از کالای پایه دارند، پرهیز نمایند
The Relationship between Automobile Add-on Features and Consumer Product Evaluation
نویسندگان [English]
S. A. A. Afjeh؛ P. Fakhim Ghasemzadeh
چکیده [English]
In the present study the relationship between alignable/nonalignable add-ons and consumer evaluation of the base product has been investigated. Also the effect of knowledge as a moderating variable on this relationship was studied. The statistical population of this study consists of Irankhodro customers located in Tehran and sampling was done using clustering sampling with multi-staged approach. Data was collected through 378 questionnaire and for data analysis Wilcoxon, Spearman correlation, Kolmorov-Smirnov and Friedman tests were performed. The results showed that alignable add-ons keep the inference level at the level of base product’s usual features and result in negative evaluation of the base product. In contrast non-alignable add-ons cause a general inference, so consumer’s attitude toward the add-on determines his/her attitude toward the base product. However, when consumer’s knowledge of the base product is high, he/she doesn’t utilize add-ons for evaluation. The present study was limited to one industry & product. Also, just one alignable/nonalignable add-on was provided for consumer evaluation. The effect of marketing mix and competitive factors on the relationship between add-ons and consumer evaluation weren’t investigated. Managers can provide free alignable add-ons and favorable nonalignable add-ons for consumers. Also, in providing add-ons, the consumers who have high knowledge of the base product should be avoided.
کلیدواژهها [English]
Alignable features, Non-alignable features, Evaluation, Halo effect, Range effect, Knowledge